متاورس (Metaverse)

متاورس (Metaverse)

متاورس (Metaverse)

متاورس (Metaverse) چیست؟

احتمالاً شما هم بعد از خبر تغییر نام فیس‌ بوک به مِتا (Meta) و همچنین صحبت‌های مارک زاکربرگ درباره تبدیل اکوسیستم فیس ‌بوک به یک دنیای مجازی غافلگیر شدین. شاید این سوال به ذهنتون رسید که اصلاً متاورس چیه و چه کاربردی داره؟

اصطلاح متاورس، اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمان تصادف در برف (Snow Crash) استفاده شد. متاورس تصویر یک دنیای مجازیه که در دلِ دنیای حقیقی قرار داره. قوه تخیل نویسنده این رمان یعنی نیل استفنسون، باعث شد عاشقان فناوری به هیجان بیان و در مسیری قدم بردارن که این ایده رو عملی کنن!

 
متاورس
متا
 

و حالا خیالات نیل استفنسون، برای اولین بار در تاریخ بشر به اجرا در اومد. دنیایی که مردم میتونن در اون بدون ترک‌ کردن خونه هاشون به هرکجای جهان که میخوان سفر کنن و از تجربه کاملاً بصری لذت ببرن. این فضا فرصت برقراری ارتباط و حتی خرید و فروش رو برای همه فراهم میکنه و مردم میتونن در هرجایی از این دنیای مجازی که اتفاقاً با نقشه ی دنیای حقیقی مطابقت داره؛ زمین و خونه ای به نام خودشون خریداری کنن! تصورش سخته ولی Metaverse دنیایی رو خلق کرده که هرکسی در اون میتونه بر فراز کوه های آلپ از پاراگلایدر آویزون بشه یا به ماه پرواز کنه!

 
متاورس
متاورس
 

واقعاً با ‌سرعت عجیبی داریم به سمت زندگی تو جهان دیجیتال حرکت میکنیم و این متاورس یعنی دنیایی ماورایِ دنیای حقیقی ما…

در واقع متاورس یه مفهوم گسترده است. به عبارت دیگر متاورس یک دنیای مجازی و ۳ بُعدی هست که افراد مختلف میتونن از طریق اینترنت بهش متصل بشن. 

 
 
متاورس
 

ظهور و رشد صنعت بازی‌های رایانه‌ای باعث شد تا بازیکنان و کاربران متاورس و سایر جهان‌های مجازی، در یک دنیای ساختگی شخصیت ایده آل خودشون رو بسازن. اونها حتی میتونن به جاهای مختلف دنیا برن و با سایر مردم در سراسر جهان تعامل برقرار کنن.

با افزایش نفوذ بلاک چین در دنیای فناوری، پای متاورس به بازی‌های بلاک چینی هم باز شد. در این بازی‌ها، افراد میتونن آیتم‌های بازی رو در قالب توکن NFT معامله کنن. نوع عملکرد بازی‌های متاورس در بلاک چین، تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک چینی ندارد و فقط دارایی‌های بازیکن در بازی به‌ صورت توکن دراومده.

 
گیم
بازی
 

در حال حاضر مشاغل زیادی با گسترش حوزه متاورس به وجود اومدن؛ از جمله مشاور املاک در دنیای مجازی متاورس!

شاید باورتون نشه ولی این شغل درآمد چند میلیون دلاری داره و افراد زیادی برای خرید خانه و زمین در متاورس به این مشاورین املاک در دنیای مجازی مراجعه میکنن! صد البته با پیشرفت و گسترش بیشتر متاورس، زندگی همه ما دگرگون میشه.

 
 
املاک

اما متاورس رو نمیشه به عنوان یه نرم‌افزار یا یه محیط بازی در نظر گرفت. در واقع متاورس یه جهان مجازی هست که کاربران میتونن در اون شخصیت خودشون رو داشته باشن و عملاً میشه در اون هر کاری که در دنیای واقعی اتفاق میوفته رو به طور مجازی انجام داد.

فیس‌بوک و متاورس

 

شرکت فیس‌بوک،‌ غول حوزه فناوری به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه متاورس؛ بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پروژه متاورسی اختصاص داد و به ‌تازگی اعلام کرد که تمام خدمات خودش رو با نام  مِتا  (Meta) ارائه میکنه. این تغییر نام،‌ یعنی شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ از این پس زیرمجموعه‌های مِتا هستن.

با توجه به پتانسیل‌ بالای فیس‌بوک و منابع مالی گسترده این شرکت و همچنین همکاری گسترده با سایر غول های حوزه فناوری؛ انتظار میره که روز به روز ابعاد این پروژه ارتقا پیدا کنه و گسترده تر بشه.

 
فیسبوک
متاورس
 

بسیاری پروژه ی (Deim) ارز دیجیتال فیس‌بوک رو به متاورس مرتبط میدونن. انتظار میره این پروژه رشد خوبی کنه چون میتونه تعاملات مالی افراد رو در متاورس دگرگون کنه.

 
فیسبوک

پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۶ حداقل یک چهارم مردم دنیا در حال صرف وقت در متاورس هستن. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌های موجود، سعی میکنن که خدمات و سرویس‌هایی رو مبتنی بر متاورس ارائه بدن.

در این سال مردم حداقل ۱ ساعت در روز رو برای موضوعات کاری، خرید، تحصیل و تفریح در متاورس اختصاص میدن.

متاورس
 

نمونه ای از متاورس

• دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یکی از شناخته شده‌ترین متاورس‌هایی هست که در حال حاضر در جهان وجود داره و براساس فناوری بلاک چین کار میکنه. در دسینترالند، دنیاهای مجازی مختلفی وجود داره که در اون به کمک ارزهای دیجیتال میشه سازه‌های مختفی ایجاد کرد. حتی امکانش هست که از اونها درآمد کسب کرد! مثلاً در دیسنترالند میتونید قطعه زمینی که خریداری کردید رو با قیمت بالاتری به فروش بذارید.

افزایش نیاز به تعاملات مجازی باعث افزایش قیمت زمین‌ در دنیاهای مجازی مثل متاورس شده. در حال حاضر این زمین ها حتی با قیمت‌های میلیون دلاری خرید و فروش میشن!

دسنترالند

توکن های غیر قابل معاوضه (NFT)  نقش اساسی در متاورس دارن. این توکن ها به افراد مالکیت کامل شخصیت‌ها، آیتم‌های جمع‌آوری‌شده در بازی و حتی زمین مجازی رو میدن. مثلاً توکن یک زمین مجازی در Decentraland نزدیک به یک میلیون دلار به فروش رفت؛ این یکی از بزرگ‌ترین فروش این مدل توکن‌ها تا به امروزه.

سرمایه گذاری در متاورس منطقیه؟

شرکت های بزرگی مثل فیسبوک، مایکروسافت، نایک و آدیداس در این مسیر سرمایه گذاری کردن. روز به روز هم غول های حوزه های مختلف دارن به این مجموعه اضافه میشن؛ در نتیجه این یعنی متاورس آینده روشنی داره!

حتی بعد از خبر تغییر نام فیسبوک، اکثر توکن های متاورس رشد چند درصدی داشتند. از جمله: توکن‌های decentraland (MANA)، sandbox (SAND) و enjin coin (ENJ) که قیمتشون به شدت افزایش پیدا کرده.

sandbox.game

decentraland.org

این نشون میده که سرمایه گذاری در حوزه متاورس در بلند مدت میتونه آینده خوبی داشته باشه.


برچسب‌ها